OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Košická štvorica s (pre miestnych) ľahko dešifrovateľným menom JUŽNÁ 3D si získava fanúšikov aj mimo domáceho regiónu či Slovenska napriek tomu, že svoje fungovanie sama označuje za „ležérne“. Bratranci Body (gitara, spev) a Tubur (bicie) s kapelou začali už v roku 2003 a ich snaženie nabralo vážne kontúry v rokoch 2010 -2012, kedy sa k nim pridali basák Dalec a gitarista Pribina. Ide teda o spolok ostrieľaných muzikantov – skupiny ako „dark-coreoví“ ST. BLACK alebo deathmetaloví DISCONSOLATE v rockovom a metalovom podzemí vôbec nie sú neznáme a rozhodne nepovedali posledné slovo. (V dobrom spomíname aj na tiež spriaznených deathmetalových BLOODRAGE, ktorí viac ako jedno demo nestihli.)
Debutový album s názvom „Y’eba“ pripravili JUŽNÁ 3D v rokoch 2011 – 2015 a do sveta sa dostáva na ich vlastnej značke Metamorphosis Prod. V desiatich skladbách si poslucháč môže vychutnať zaujímavú, skôr do temnejších nálad ponorenú tvrdú rockovú hudbu, postavenú na hutných, valivých a zároveň rozviatych riffoch, okorenených hardrockovými vyhrávkami. Celkovo tu možno hovoriť o do ťažkého zvuku zahalenej zmesi grunge a stoner rocku. Texty sú až na jednu anglickú výnimku v slovenčine a nejde o jednoduché popevky, skôr o zaujímavo poeticky a rozorvane podané osobné výpovede. Body je kvalitný a svojský vokalista, i keď zafarbením hlasu a frázovaním má v niektorých momentoch blízko k Whiskymu zo SLOBODNEJ EURÓPY.
K originalite vo všeobecnosti vydarenej nahrávky prispieva titulná skladba s textom poskladaným zo „špecialít košického žargónu“, a takisto nasledujúca „Bazmeg City“ s nasamplovanými kúskami Ďuriho Štachitku, pričom jedno i druhé ako ukážka atmosféry súčasných aj starších Košíc funguje veľmi dobre. „Y’eba“ by bola výborným sústom pre rockové rádiá, ktoré dávajú šancu menej tradičným, no chytľavým záležitostiam, takých je však u nás pomenej. A keďže kapelu čaká koncertná pauza, zožeňte si radšej jej tvorbu na nosiči, oplatí sa mať ju doma.
7,5 / 10
Vydáno: 2015
Vydavatel: Metamorphosis Prod.
https://www.facebook.com/pages/Ju%C5%BEn%C3%A1-3D/157553990966778?fref=ts
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.